עת"מ
בית המשפט המחוזי חיפה
|
35462-07-11
26/07/2011
|
בפני השופט:
ברכה בר-זיו
|
- נגד - |
התובע:
1. חב' מוניות מרכז חורב בע"מ 2. ח"פ 513308395
|
הנתבע:
1. עירית חיפה 2. יונה יהב 3. ראש עיריית חיפה 4. ועדת המכרזים של עיריית חיפה 5. חברת מוניות סכנין (2002) בע"מ 6. ח.פ. 51-334948-0 7. חב' לימו שירותי תחבורה בע"מ 8. ח.פ. 51-451514-7
|
|
החלטה
1.בפני בקשה לצו מניעה זמני אשר יורה למשיבים 1 עד 3 להמנע מסילוקה של העותרת ממתחם תחנת הרכבת חוף הכרמל (אשר אמור להתבצע ביום 30.7.11) וכן להמנע מלהכריז על המשיבה מס' 4 כזוכה במכרז.
2.בחודש מאי 2011 פרסמה המשיבה מס' 1 (להלן: "העיריה") מכרז פומבי מס' 12/11 שעניינו הפעלת תחנת מוניות בסמוך לתחנת הרכבת חוף הכרמל, חיפה (להלן: "המכרז").
3.למכרז הוגשו 3 הצעות – זו של העותרת על סך 215,000 ₪, זו של המשיבה מס' 4 על סך 286,000 ₪ וזו של המשיבה מס' 5 על סך 211,000 ₪.
4.לאחר פתיחת תיבת ההצעות פנתה העותרת אל ועדת המכרזים וטענה כי הצעות המשיבות 4 ו- 5 מתואמות ולוקות בתכסיסנות ולכן יש לפסלן. כן נטען כי משיבות אלה הסתירו מהועדה את הקשר בינהן, ויש בכך הטעיה של הועדה ואי עמידה במסמכי המכרז. כן נטען לאי קיום תנאי סף.
5.ביום 28.6.11 החליטה המשיבה מס' 3 (להלן: "ועדת המכרזים") לאשר התקשרות עם המשיבה מס' 4 (להלן: "מוניות סחנין"), שהינה בעלת ההצעה הגבוהה ביותר ועמדה בכל תנאי המכרז. כמו כן המליצה ועדת המכרזים לפסול את הצעתה של המשיבה מס' 5 (להלן: "לימו") מאחר ובהצעתה חסרים מסמכים מהותיים שלא ניתן להשלים אותם".
6.בעקבות ההחלטה ודחיית פניית העותרת אל העיריה הגישה העותרת עתירה ובה ביקשה לפסול את זכיית מוניות סחנין ולקבוע כי היא הזוכה במכרז.
7.בד בבד, הגישה העותרת בקשה זו למתן צו המניעה, כאשר בבקשתה היא טוענת כי המלצת ועדת המכרזים והחלטת המשיב מס' 2 לאשר זכיית מוניות סחנין הינן בלתי סבירות, אינן עומדות במבחן ההגיון, הן חסרות תום לב ומקעקעות את אושיות המשפט המינהלי ודיני המכרזים. העותרת טענה כי היא מפעילה את תחנת המוניות בחוף הכרמל מזה מספר שנים וראוי לשמור על המצב הקיים, כאשר שינוי בו יפגע בעותרת ויקשה על השבת המצב לקדמותו . כן נטען כי סיכויי העתירה טובים.
8.הנימוקים אותם טוענת העותרת, ואשר בגינן ראוי לפסול את הצעת מוניות סחנין, הם כדלקמן:
א.מוניות סחנין הוחזקה עד חודש מאי 2010 בבעלות בלעדית על ידי מר סייד עמאד אחמד (להלן: "עמאד") ומאז הוא בעל מניות הרוב (98%) בחברה זו ומנהלה היחיד.
לימו מוחזקת עלי ידי חברת מסיעי אריה שאש בע"מ (1/3) בון תור בע"מ (1/3) ותיור וסיור הגליל ה.ס. בע"מ (1/3).
עמאד מחזיק בבבעלות מלאה בתיור וסיור ה.ס. בע"מ ומכאן שהוא מחזיק ב- 1/3 מהון המניות של לימו.
עמאד משמש מנהל של לימו.
הקשר בין מוניות סחנין ולימו, והיותן חברות קשורות, הוסתר מפני ועדת המכרזים.
בניגוד להוראות סעיף 11 ב' למסמכי המכרז, לימו לא פרטה את רשימות האנשים שהם בעלי מניות בלימו – שאם היתה עושה כן היה עולה הקשר בין שתי המציעות.
בהיות שתי המציעות הנ"ל חברות קשורות, ממילא הן פועלות בשתוף פעולה מלא וחזקה כי הצעותיהן תואמו מראש.
הגשת הצעות מתואמות הינה פסולה לאור תקנה 20(א) לתקנות העיריות (מכרזים), תשמ"ח – 1987 ותקנה 20(ד) לתקנות חובת מכרזים, תשנ"ג- 1993, המקנות לועדת המכרזים סמכות שלא לדון בהצעות "תכסיסניות" ואף לפסלן.
עמאד הוא שחתם על מסמכי המכרז הן בשם מוניות סחנין וכן כאחד מבעלי זכות החתימה של לימו.
ב.מוניות סחנין לא המציאה תצהיר ו/או אישור בדבר העדר העדר רישום פלילי של כל אחד מבעלי מניותיה אלא רק של חלקם וכמו כן הגיש עמאד תצהיר בדבר העדר עבר פלילי, כאשר התברר כי הוא הורשע בעבירות תכנון ובניה בתע"מ (קריות) 411/07 ונגזר עליו עונש קנס.
ג.עמאד הצהיר כי החברים בתאגיד מוניות סחנין אינם חברים ו/או מאוגדים ו/או פועלים במסגרת תאגיד אחר – הצהרה שהיא שקרית לאור העובדה שעמאד מחזיק בלימו באמצעות חברה בשליטתו.